Friday, December 14, 2012

perginya kasih seorang nenda..

Posted by cahayaberbisikan at 11:53 AM 0 comments
mungkin cerita hari ni akan lebih panjang daripada biasa..haha, qadak dh brpe bulan xupdate pape entry kn?? ok, mulakan entry kali ni dengan kalimah bismillah... dalam hati ni berat nak luahkan + xtau mcm mne nak mencritakan rasa hati..tapi mesti korang pernah rasa sedih, kecewa kan?? mustahil la klau korg kte xpernah skalipun rse cm tu kn? ok, tarik nafas dalam2..breath in, breath out..ok, aku rse yakin nak story kat kat korang..ceritanya bermula mcm ni..boleh dikatakan msuk je bulan disember, kitorg sbgai full time student tersangatla bz dengan assignment, project + presentation + xlpe jgak bz berdating dgn encik TEST.. phhewwww~ (lap peluh seketika)..jadi bila dah sibuk memanjang ni, mle la time nak call family pn jarang kn?? klau dpt borak dengan mak at least 3min pn dh rse bersyukur sngt dah.. tapi tu la kan, masa membataskan segalanya..nak dijadikan cerita, tbe2 hri selasa lepas aku mimpi adik aku yg kt utem tu mninggal.. sblum dia mninggal mse kt dlm mmpi tu mmg aku dgr jelas dia  ckp cm ni "dah lme jang xbalik rmh" klau nk diikutkan  org tua2 kte klau ad org yg msih hdup but then tbe2 ckp cm tu bmksd dia dh tahu yg dia akan 'dijemput' ILAHI.. senang kte hint la utk kte kalau kte tgk dia ni lain mcm je..i mean "lain macam" kt cni ialah mgkin dari segi perangai dia or sewaktu dgnnya..contohnya, klau dia selama ni susah sngt or xpernah langsung cium pipi mak ke tbe2 pagi tu buat, ha, msti korg rse pelik kn?????? hm, tapi xsmestinya jgak klau tbe2 ad dlm klngan family korg buat cm tu korg trus suspek dia buang tebiat  nk mninggal plak..mgkin dia nk berubah ke apkn?? ye idokk??? ok, berbalik pd cerita asal aku ni...aku automatik je trsedar lpas dpt mmpi cm tu.. automatik jgak aku dduk bersila ats ktil dgn mke terpinga2 mungkin..mmg x dinafikan la aku mmg ad pk yg bukan2 psl mmpi tu sng kte xde lgsg yg positif yg aku pk...cuak pn ad jgak dlm hati mse tu..tpi pas tu aku buat keputusan nk lupakn mmpi tu kjap n fkus nk g kelas data structure mmndgkan kelas data ni pkul 9pg, so g la mandi n bersiap2 segala bagai..mahasiswa kan?? tapi bila smpai je kelas, mmg automatik aku tringt smle mmpi tu, mcm susah sngt nak lupa dri otak aku ni ha..mgkin dh terlekat dgn gam uhu barangkali =.=' dekat dlm otak aku ni hnye ad sme ad, mimpi tu 1 ptunjuk or just gangguan syaitan je or sng kte mainan tdo je sbb x cuci kakai brgkali sblum tdo..aku pn amk kptsan nk cerita la dengan bermukadimah kt bestfriend aku nmeny mira ni..dia pn bgla nasihat aku sebaiknya aku xmnceritakan la pape brkaitan yg aku alami ni takut nnt seandainya perkara ni jadi kenyataan aku xbleh trme & akn menyalahkan takdir ..aku pn search la hadis2  yg berkaitan dgn mmpi ni. .ble balik je dri kelas, spye aku bleh buat preparation utk dri sndri sendainya 'perkara' itu jd knytaan.. hasil search bersama pakcik GOOGLE TERCHENTA, maka inilah hasilnya...

1. "Apabila salah seorang dari kamu melihat mimpi yg disukainya, sesungguhnya ia daripada Allah, maka khabarkanlah kpd org lain, dan sekiranya dia melihat sebaliknya dari apa yg dibencinya, sesungguhnya ia daripada Syaitan, maka beristi'azahlah (mmbaca AUZUBILLAHI MINAS SYAITONIR RAJIM), dan janganlah menceritakan kpd org, tiadalah ia (mimpi) dapat memudaratkannya.."
(Sahih Al-Bukhari dan Muslim, Lafaz hadith adalah bagi Al-Bukhari)

2. Rasulullah menerangkan: Mimpi yang baik adalah daripada Allah, maka apabila seseorang kalian bermimpi apa yang dia sukai maka janganlah menceritakannya melainkan kepada orang yang dikasihinya. Sementara jika bermimpi apa yang dibenci maka ludahlah ke sebelah kiri tiga kali dan mohonlah perlindungan Allah dari keburukan syaitan dan (dari) keburukan mimpi itu. Jangan diceritakan kepada seorang jua. (Jika dilakukan semua ini) maka ia tidak akan memudaratkan. [Shahih Muslim, no: 2261-2]

so, hasil pembacaan trhadap 2hadis kt ats ni, maka aku pn tau klau mmpi xelok ni sebaiknya jgn diceritakan kpd sesiapa..tpi otw balik rmh tu aku ade la smpat bersms dgn mak aku cerita pasl ap yg aku mmpi ni tp mak aku just reply "doakanla jang xde pape n baik2 je"..hmm, pendek + padat..haha...ok la tu kn?? ad respon jgak..ye idok??

tapi, kuasa allah kn?? janjinya kepada setiap hamba ciptaannya, xkan pernah palsu, terlewat mahupun terawal kn?? mungkin allah lebih sygkn nenda,  jadi dia pergi dahulu meghadap kekasihNYA yang agung jam 6.45pg brsamaan 13/12/2012 (smlm)..mmg rse sedih n trsa kehilangan sngat sbb dia la satu2nya nenda yg berperah keringat jge aku n kakak aku mse kitorg kcik dlu, skrg ni umr aku 20thun dah..lgi sebulan lbih je aku bkal mnginjak ke 21thun tapi umur nenda xpanjang..mugkin sudah ckup kasihnya utk kami semua, mgkin skrg mseny utk nenda 'berehat' selamanya..mmg nenda dh lme terlantar sakit, hampir 5bulan lbih xsilap aku, aidilfitri lpas pn nenda dh xmmpu nk bgun cm rye thun lpas..mmg sedih n sayu dlm hati ble tgk nenda hnye mmpu trbaring je..bila nenda mghmbuskan nafas trkhir smlm pn aku xde kt sisi nenda...sepupu aku ayep tula yg bgtau nenda dh mninggal wktu kami bertwitter smlm..mmg jd kebiasaan aku sblm wt assgnmnt or seangkatannya aku akn on twitter dlm 5min cm tu..tp tweet dia smlm sngt la pelik pd aku la bila dia tbe2 brbunyi begini " pagi2 dh drive heading to JB"...aku pn mle2 xbmnat nk bls tp xtau la magnet ap yg mnrik biar aku blas..rpenya mgkin ptunjuk nenda dh menghadap ILAHI buat selamanya.. mmg hati rse kecewa n terkilan sngt sbb xdpt tatap wajah nenda buat kali terakhir tambah pula mak ayah or adik beradik lagsg xde info pape psl tu kat aku...apelagi meleleh deras la air mata aku ni..thanks kpd roomate + housemate yg tenangkan hati aku spye trme qada' dan qadarNYA.. kasih anak2 & cucu2 nenda tidak tertanding dengan kasih ALLAH yg telah menjemput nenda...msh segar dlm ingtan aku saat terakhir aku jmpe nenda sebulan lpas, wktu aku cti midsem so adela balik jengan nenda..kbtulan mak aku sapu smpah kt lua n kakak aku plak g mandi so aku amkla turn dia jge nenda tapi bnde yg pling buat hatiku aku trsntuh n sayu sngt smpai hri ni ialah nenda pegang n genggam tgn kanan aku kuat sangt seolah2 ad bnde dia nk bgtau..mgkin perasaan aku atau mgkin tu petunjuk yg mnunjukkan  itulah saat terakhir utk aku pegang tangan dia..lebih sedih bila call je mak xberjawab..aku pn call la ayep sepupu aku ni..mmg sah nenda dh xde dh..mmg sedih la saat tau kesahihan berita tu..xdpt nk digambarkan..aku harap sangat semalam dapat balik kampung tgok n jmpe nenda buat kali terakhir wlpn saat tu nenda dh tggl jasad yg x bernyawa lagi... mak pula xbg aku balik mgkin dia xnk kacau aku mgkin sbb dia rse aku sibuk dgn kelas atau ad test..mgkin kendri tahlil arwah utk nenda slme 3mlam ni pn aku xdpt hdir mmndgkan family semua dh ad kt kmpg so ade sape yg boleh jemput aku..xpela,mgkin ini utk kbaikan dri aku jgak biar x meratap sngt..dri jauh jela aku hnye mmpu buat tahlil utk nenda..kenangan dgn nenda sentiasa ada dalam ingatan dan hati aku smpai saat terakhir nafas aku.. Al-Fatihah buat nenda tercinta..semoga urusan nenda di alam barzakh dipermudahkan oleh ALLAH.. ameen

arwah nenda ketika hayat beberape bulan sblum dijemput ILAHI







Wednesday, October 31, 2012

aku hambaMU

Posted by cahayaberbisikan at 10:12 PM 0 comments
dalam diam, bulan oktober sudah sampai ke penghujungnya..good bye october,welcome november... yang kecil semakin dewasa, yang muda semakin tua..aku sebagai hambanya masih bertatih-tatih diatas buminya untuk mengenali erti hidup, mungkin pada zahirnya, semua orang secara zahirnya mereka tahu umurku sudah menginjak genap umur 20tahun, namun sebagai hambanya aku masih harus belajar mencari dan mengutip seberapa banyak pengalaman untuk bekalan hidup ini..hidup ini hanyalah satu perjalanan yang singkat..mana tahu esok lusa, kita sudah dijemput kembali ke pangkuanNYA..oleh itu ilmu dan bekalan dunia akhirat harusla seimbang.."life full with ups and downs", mungkin kata-kata ini sudah biasa kita dengar namun tidak ramai yang menyedari hakikatnya.. what capture your attraction most in this life?? sedarkah kita bahawa nikmat itu adakah satu ujian juga? life like a wheel, sometime we will be at the bottom and perhaps sometime we could be at the top..so we don't have to be jealous with the others..Allah never be bias against his servants..be grateful towards his favors which unwavering..orang kata hidup tak lengkap tanpa suka,duka, jatuh dan bangun..rencah hidup ni memang lengkap..hakikatnya jika hidup tanpa dugaan kita tidak akan kenal siapa pencipta kita dan kepada siapa harus kita minta pertolongan..tapi sedarkah kita bahawa allah itu tidak pernah meletakkan sesuatu beban diatas bahu kita tanpa tertanggung oleh hambanya.."Kerna adanya iman, maka adanya ujian. Kerna ingin jadikan kita lebih bertaqwa, maka untuk hati yang diuji, Tuhan sebagai penawar" - denabahrin... Together we seek for jannah

"...Ya Allah jangan Kau coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau coba
Aku percaya Kau sayang padaku.."


credit to google




Thursday, October 4, 2012

time run so fast~

Posted by cahayaberbisikan at 6:41 PM 0 comments
hai all!! how's your day?? great isn't it?? well, i'm quite busy with my lecturer for my new semester.. we got night class for every wednesday and  thursday.. everything we need to do it faster same with what i'm doing now in which i've to try update my blog as faster as i can..just to fill leisure time while waiting for the Maghrib prayer..

everytime i got night class, i'll staying at my university's mosque with my beloved fazrina (my housemate n roomate as well) as the the new semester start that's mean that the hectic life also begin..oh yeah...we also already get our project for subject digital electronic..but what make me most 'lazy' is we will have our 1st test starting next week..

what a 'happy' life isn't it?? after this we'll have our midsem holiday for a week..before i'm forget this, i had a great time living in my rental house..sometime we'll cook together everytime both of us have a free time..i'll not take much time because i would like to share something with all of u guys..taraaa....our class photoshoot...



formal 
under the heat of the sun
spot which one is me?

free style







Wednesday, September 5, 2012

then...i should say good bye

Posted by cahayaberbisikan at 8:48 PM 0 comments
hello Batu Pahat, good bye Muar..seem like it was really early for me to say such words right??? but i just do not want to missed that moment whereby i forget to say that..well, 3 month semester holiday will come to an end soon and just for a few days left..FIY, i had do nothing within this 3 months holiday..all what i do is just learn, try n cook every new recipes..just fulfil my father request..but after this, no more nagging from him like i heard at home..well, i think i had to used those knowledge that i gained at home..ohh yeaahh! surely coz i'll be staying at the rent house..no more hostel, cafeteria n so on..i had to depend 100% on myself..n for sure, i'll be staying in a new environment..my heart feel very calm tonight..the 3 months holiday that i've gone through really taught me so many things..the most things that i could never forget is i had small fighting with my lil sister n brother..or specifically saying that i had fighting with my sister too..we do not talk to each other almost 2week..so mostly i spent my time alone..i choose to be with no one..sorry to anyone who are trying so hard to contact me since before the fasting month.. sorry to my lil 'mr.bee' too.. he had trying to contact me so many times but whenever when he trying to contact me, he never managed to talk with me..a sincere appreciation for maxis operator for never feel 'tired' working for me..hahaha...remembering this could make me laughing..but, other part of my heart feel like i was loss something..i had to leave my fat cute cat bam n a funny cat for me which is 'abang'..ouhh, before i forget my mum named the cat abang coz someone throw it so when it came to our house it came along with another cat too..my mum guess n assume that the another cat was 'adik' to it..i do really love so much both of them! i'm gonna miss them! n i hope so that i can find the calmness for my mind when i was far from my sibling..i'm so tired with them..till there..good bye to all..


MY FAT CUTE BAM..MUCH LOVE!!


MY BELOVED 'ABANG'..LALALA


Wednesday, August 29, 2012

selamat kembali ke.....

Posted by cahayaberbisikan at 10:05 PM 0 comments
hello2..i think its been a long time for me not update my blog post..uhh yeahhh!! sure,almost 1 month my blog being ignored ..alololo,kciannye blog aku ni..bukan xnk update blog cme agak busy ckit la smnjak cuti sem ni..haha~ busy belajar masak..no3, eh korg bukan busy belajar msk sbb nk khwn ke ap but i'm fulfilling my father request..'ank prempuan kne tahu masak, esk khwn senang, laki nk mkn ap je semuany dh tau cm ne nk msk" typical dialog..haha..well, i hope that this is not to late for me to wish SELAMAT HARI RAYA to all blogger..maybe it sound like my wishing has been stale right?? why do i say so?? can u imagine, we have gone through 11days of Syawal...

but i wish it just now..for this year syawal, i think there is nothing new or interesting n just same like before..my uncles n aunts keep on asking me with this question " ap cte?" i know they do really want to know if i already have someone special in my life..but the fact is how come for me to have someone special whilst i do not have a BF..i just want to be sincere toward them so I just give a simple answer which is "xde cte pape pn" HAHA..can u imagine how their face would be?? 

uhhh, I'm too speechless to describe it..the most worse thing is they were trying to match me with their son..for sure my grandpa will not allowed me to married with someone who have a blood ties with us.. i have to refused it n my answer is " xnk la dgn sedara sndri  ☺" ohh, there is another interested story i would like to share with all of u, the part that i would never be forget, one of my uncle ask me to come in front him n i was wondering on why he asking me to do that, but later on he ask me to choose one of his sons to be my partner..

uhhhh, I'm just able to make a weird face n I give a smile to him n answer " xnk la, diorg tu umr lg tua dri org la" (org refer to myself, I used to be 'org').. hmm,I started to think that may be they keep on asking me such question just because they already know that my elder sis will tie an engagement next year so they doesn't have any chance to bother my sis..haha..i'm sure that after my sister got engaged, i would be the next "victim" to them..


just let it be as long as i believe that Allah has arranged the best for me..now let focus on what would be after this..August is almost to an end, n after is the time for me to stick with the usual schedule..ohh yeahhh, stick with the lecture schedule..welcome to the 1st sem of 2nd year najwa!! not forgotten to say welcome back to UTHM..start the life with a new spirit..may success with u! Ameen~ till now, see u later..


ohhh, let me share with u some of the hari raya picture of mine.. bye3..muchh ♥ ♥ 



me with lil sis
gathering
ayah speaking to adik kpd nenek
makciks..haha


Monday, July 23, 2012

meaningfull lyrics YOU CAME TO ME

Posted by cahayaberbisikan at 4:30 PM 0 comments
how's your day?? for muslims,this is the 3rd day we're fasting..n i would like to say happy fasting to all those who are fasting today especially to the muslims..this is the 1st entry for me in this fasting month..praise be to Allah, for all the benevolence.. i would like to share with u that i personally fall in love and i'm addicted with this song "you came to me" by Sami Yusof ..u know what? the lyrics of the song really make my heart deeply in touch..Let us embrace these lyrics..

You came to me in that hour of need
When I was so lost, so lonely
You came to me, took my breath away
Showed me the right way, the way to lead
You filled my heart with love, showed me the light above
Now all I want is to be with you
You are my one true love, taught me to never judge
Now all I want is to be with you

allahuma salay alla sayiddina mustafa
ala habibika nabika mustafa

You came to me in a time of despair
I called on you, you were there
Without you what would my life mean
To not know the unseen?, the worlds between
For you I’d sacrifice, for you I’d give my life
Any thing just to be with you
I feel so lost at times by all the hurt and lies
Now all I want is to be with you

allahuma salay alla sayiddina mustafa
ala habibika nabika mustafa

Showed me right from wrong
Told me to be strong
Need you more than ever ya rasulallah
You came to me in that hour of need
Need you more than ever ya rasulallah
You filled my heart with love, showed me the light above
Now all want is to be with you
You are my one true love, taught me to never judge
Now all I want is to be with you

allahuma salay alla sayiddina mustafa
ala habibika nabika mustafa

the artist- sami yusof

Monday, July 2, 2012

genit itu menarik ♥ ♥

Posted by cahayaberbisikan at 10:24 PM 0 comments
hello blogger~ how's your day? is everything went well? hm, hopefully your day will be more momentful n bless by HIM..ameen~ praise be to him for the chances to live n breath for the air in his earth..the beautiful creation ever..thanks for his guidance that lead me to post an entry about petite size..sought to be made a story, yesterday I watched a show on TV9, which highlighted the petite bodied girl (what was the segment i can't remember) according to a research that i make for myself, petite size can be classified as having a small and thin body — usually used to describe a woman or girl typically 160 cm (5 ft 3 in) or less. so i am the one whom can be classified to be in the same group type.. for sure because my height just only around 149cm..but i'm so thankful because not all people have the chances to be in a petite size..maybe to be in this such type of person may make u lack of confident n always be a 'fun' to others but all u need to do is just make your ear 'deaf' to hear all what they said n enjoys with what god have given to u.. i am saying from my experience too..may be in choosing dress or apparel makes us feel somewhat lacking..because why, no size of the cloth might fit with our body..for sure i had the same things too but there is another option for us..ohh yeaaahh, talking sincerely to all of u that some of my t-shirt collection were in children's size but i'll take the most larger size for a child..n the most important things is just accept with all open heart n enjoy with your body size..no need to be shy with your own figure ok! till there.. enjoy your day! muchhhh  ♥ ♥   wassalam~


she inspired me!


   "we are the chosen diamond" 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

my passion...my soul... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal

I LOVE MISS CAHAYABERBISIKAN