Friday, December 2, 2011

smge mnjdi plihan yg tpat n terbaik

Posted by cahayaberbisikan at 11:27 PM
nak tau knp tjuk entry aku tu??? klau korg student uthm msti dh bleh agak kn?? yela mstila korg sume or pling tak pn ad sglintir yg dh wt pndftran sbjek utk sem 2 kn?? hm n msti korg dh wt pndftran koko kn??? bg bdak sispa ni la pluang diorg nk wt option lain...yela ad yg tpkse join sispa n ad plak krne mnat nk join sispa..btw evrybody have their own reason right??...tmsuk la aku...utk sem 1 ni aku join la khidmat masyarakat seksyen 3...under puan hjh. sarebah...not bad la kelas khidmat msyrakat ni...yela, cme korg kne rjin2 la ringnkan tgn wat krtas kje ye...hahahah...btw,lg sminggu lbih ktorg akn btlak ke terengganu utk prgram ke rumah org2 oku...kitorg bakal tggl kt homestay utk 2 hri tak silap...mklmle krtas kje pn dh approve kn.. mcm mne la agkny khidupan org2 oku ni kn?? yela hdup diorg kn tak normal cm kte ni...hm,aku harapla sgle ursan akn dpmudahkn nnt sblum kitorg brgkat mlm khamis 15hb nnt...dhle aku kne skip klas 1hari eskny...sng kte holiday tak rasmi...klau nk diikutkn klas aku utk hari jumaat tu mmg pack la...dri pkul 8pg smpai pkul 5ptg...hahhaah...cm g kje plak kn?? cyap ad office hour g2...hahahahhha...kitorg ad 3klas utk jmaat tu yd tpkse 'pnteng' bsurat...1st bee,2nd bel n 3rd pngjian islam...ckap pasal pngjian islan ni kn, korg nk tau tak?? ptg tadi kitorg pnye klas cncel...hahahah...mle2 ktua klas PI kitorg kte la ustzah smpai lmbat ckit dlm pkul 3.40 tpi tak lme pas tu dia inform skali lg yg klas PI takde weh sbb ustazah ad hal...mse dgr news tu aku panning la nk bli bilik tpi pk kitorg ad test kul 5 tu smpai 7mlm n pastu ad test lg pkul 8 mlm smpai 9.30mlm tpksela aku btalkn niat 'murni' aku nk blik bilik aku yg tercinte tu...hahahahah... hari test math n prgramming..mmg masyuk la kn ad 2test dlm 1hari??? mmg haru + tonggang terbalik+ tak tentu hle la jwbny aku...wktu tdo aku mlm tdi pn tak terurus...hahahahah..tdo2 aym je kot...tpi aku bsyukur sngat2 wlpn just tdo2 aym tpi aku msh bplung rse nikmat tdo tu wlpn skjap je...alhamdulillah...tq ALLAH...hmmm...ok berbalik pd crte asal entry aku utk mlm ni kt blog aku yg tak brpe cntik ni...actually,i'm just want to sharing to all of u about my option in co-curriculum activity 4 next sem 2...aku plih join ilmu falak weh...transformation dri khidmat masyarakat ke ilmu falak...hehehhe...sje je...takkn la ilmu kdniaan je aku nk bljr tpi ilmu bkaitan agme cm tu aku tak nk teroka plak kot?? mcm moto uthm sndri "dengan hikmah kita meneroka" hehehehe...so ni ha aku adla wat ckit research tntg ilmu falak ni: Berikut adalah beberapa definisi Ilmu Falak dipetik dari buku Pengenalan Ilmu Falak, Baharrudin Zainal, DBP 2002. Ilmu yang mengkaji perjalanan badan-badan cakerawala seperti bumi, bulan, matahari dan bintang-bintang.* Al-Biruni : sesuatu yang saling bertukaran.* Ikhwan as-Shafa : ilmu yang mengkaji tentang tatasuria, menghitung jumlah bintang, mengukur pembahagian gugusan-gugusan bintan, jarak, saiz dan pergerakan badan-badan cakerawala serta mengetahui segala sesuatu yang berhubungan dengannya.* Ibn Khaldun : ilmu yang mempelajari tentang pergerakan tetap bintang-bintang, sama ada yang bergerak atau berpusing. Gerakan-gerakan tersebut boleh diketahui melalui cerapan atau hitungan. Ilmu hitungan pula hendaklah berdasarkan kepada pengetahuan tentang ciri-ciri pergerakan dan kedudukannya. Pengetahuan tentang definisi ini penting bagi membezakannya dengan aspek kajian bintang yang lain iaitu ‘astrologi’ atau ‘ilmu bintang pernujuman’. mungkin ada yang menganggapnya sama dengan ilmu nujum perbintangan (astrologi). Ilmu falak gagal dipandang sebagai ilmu sains tabie, ilmu yang berasaskan pengkajian terhadap alam semesta yang sistematik menurut sunnatullah. Hingga hari ini, ilmu falak masih gagal diterapkan dalam pembelajaran mana-mana disiplin ilmu, bahkan kekal sebagai satu disiplin berasingan, yang hanya diketengahkan oleh sebilangan yang berminat. Sedangkan setiap urusan kehidupan umat, sama ada ibadat khusus atau tidak, akan tetap melibatkan ilmu falak.. Sistem waktu Umat islam tidak mempedulikan langsung tentang sistem waktu, sekalipun al-Quran sendiri menyatakan bahawa watu solat itu ‘ditetapkan waktunya’. Namun aspek menjaga waktu dibiarkan sahaja, dan dipercayai bahawa sebilangan besar daripada umat islam, tidak tahu bagaimana waktu itu diukur dan ditentukan. Apalagi tentang bagaimana waktu solat itu diukur dan ditentukan? 2. Sistem tarikh dan takwim Umat islam sekali lagi mengenepikan aspek kepentingan sistem tarikh dan takwim, apabila aspek tarikh dan takwim ini masih terumbang ambing dalam sesebuah negara, apalagi dalam hubungan antara negara. Sedangkan umum maklum tentang urusan puasa, zakat dan haji, malah urusan peribadi dan kekeluargaan seperti nikah, cerai dan rujuk, serta haid dan nifas, pasti melibatkan aspek tarikh dan takwim, yang sewajarnya diberi perhatian penting dan sebarang kekeliruan diatasi sehingga sistem tarikh dan takwim tidak diragui kesahihannya, yang tentu berhubung rapat dengan aspek kesempurnaan ibadat itu sendiri. 3. Fenomena alam Apabila alam itu berfungsi dan beroperasi menurut sunnatullah, menurut sistem yang telah diatur oleh Yang Maha Kuasa, dengan ‘kebenaran’ menghitung bilangan tahun dan ‘hisab’, maka ‘penghitung’ akan menemui fenomena-fenomena tertentu dalam hitungan kedudukan cakerawala bagi penyusunan takwim, dan penentuan kedudukan jasad samawi yang lain, seperti fenomena gerhana (eclipse), ijtimak (conjunction), istiqbal (opposition) dan lain-lain fenomena, yang akan berlaku menurut turutan waktu yang tertentu, sama ada berulangan secara ‘banyak-banyak’, ‘jarang-jarang’, ‘sedikit-sedikit’ dan ‘kadang-kadang’. Namun tiada satu pun dalam falak fenomena ini dianggap luarbiasa atau ‘ajaib’, kerana luarbiasa dan ajaib hanya wujud pada fenomena yang berlaku secara ‘mukjizat’, ‘karamah’, dan sebagainya, bukan secara hitungan falak. Fenomena yang berlaku secara hitungan falak dianggap ‘kehebatan’ sistem alam semesta ciptaan Maha Agung, yang begitu terperinci, hingga memerlukan hitungan matematik dengan angka perpuluhan yang besar. Maka bagaimana dengan kita, umat islam, jika selisih jam tangan kita hingga beberapa minit tidak disedari (atau tidak dihirau), berkemampuankah kita untuk melaksanakan tanggungjawab yang lebih besar???? hm..ni jela serba sedikit yg mampu konggsikn dgn korg ye...actually aku tgh frust ni...printer aku ink hitam dia hbis dh...hjat dhati aku nk print nota tpi apkn daya?? ingtkn bleh inkjet je tpi rpeny hampehhhh...adoiii..tpksela aku postpone niat tu tgk la esk cm ne...pixma2...asal le ko hbis ink??

0 comments on "smge mnjdi plihan yg tpat n terbaik"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

my passion...my soul... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal

I LOVE MISS CAHAYABERBISIKAN